maandag 26 september 2016

Montferlandtrail (30 km) en Posbankloop (15.5 km)

Vorige week zaterdag meegedaan aan de eerste Montferlandtrail georganiseerd door MudSweatTrails, maar door familieomstandigheden nog geen tijd gehad het op te  schrijven. De start van de 30 km loop was om 10:00 uur in Braamt, een plaatsje vlak onder Doetinchem, met zo'n 100 deelnemers. Ik begon heel rustig en eigenlijk kon ik ook niet harder. Gestaag gingen de kilometres voorbij in het mooie bos met zand- en modderpaden en heuse single tracks. Maar na 10 km begon het wel eentonig te worden; het leek allemaal op elkaar en misschien liepen we continue hetzelfde rondje. Slechts een paar keer was er uitzicht op een veld of een dorp, verder was het alleen maar bos. Best veel heuveltjes die ik al na de 5 km wandelend opging, maar heuvelaf kon ik elke keer goed vaart maken en haalde ik de lopers weer in die mij net voorbij waren gegaan. De laatste 5 km moest ik ook een aantal malen wandelen op de vlakke stukken omdat de fut eruit was. De tijd was dus niet echt goed: 3:14:15 maar ik had tenminste weer eens een lange loop in de benen. Niet echt mijn parcours; ik heb liever wat meer vergezichten zoals in de bergtrails.



Gisteren bij mij in Velp om de hoek: de vernieuwde Posbankloop. Een langere afstand van 16.1 km en een nieuw parcours met start en finish op dezelfde plek. In plaats van over de saaie provinciale weg naar Rheden te lopen, liepen we nu eerst door een mooi gedeelte van Velp en dan al snel het bos in over de Heerikhuizerweg, langs de vijver en even later de schaapskooi om dan pas op de weg naar boven naar de Posbank te komen. Dat was stukken beter. De eerste 2 km liep ik snel in 4:30/km,  wat later met de kleine heuveltjes afzwakte naar 2 keer 4:50. Daarna kwam de lange weg omhoog en werd het nog trager. Maar het was leuk om weer eens te lopen. De laatste keer was 6 jaar geleden geweest, maar al wel 8 keer. Heuvelaf weer mooi tempo en de 'Emmapiramide / muur van Aalbers' ging best goed. De informatie over hoe ver het nog was klopte niet en bij de finish in 1:17:56 zag ik 15.5 km op mijn klokje staan. De organisatie heeft dit erkend en de tijden gebaseerd op 15.5 km (+/- 10 EM) en niet op 16.1 km. Blijkbaar hebben vrijwilligers ergens vergeten een lusje te leggen in het parcours dat wel op de kaart stond. Ik had precies 5 min/km gelopen en daar ben ik erg tevreden mee; ik eindigde bij de beste 20% overall. De uitslag op internet was leuk vormgegeven en informatief:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten