zaterdag 10 augustus 2013

Glacier3000 run (26 km, +2015 m)

Gister direct na mijn werk naar Gstaad gereden. Tot Thun is dat snelweg, maar dan volgt een kronkelende
tweebaansweg van 50 km tot  binnenlanden van Zwitserland. Gstaad blijkt een mondain skioord te zijn met chique hotels en dure winkels en restaurants. Maar er is ook een camping waar ik mijn tentje neerzet; daarna nog een bord spaghetti met bier en vroeg naar bed.
Over het eerste vlakke stuk met uitzicht op de bergen waar we op moesten
Om 10 uur vandaag sta ik met 500 anderen aan de start van de Glacier3000 run. De eerste 16 km zijn redelijk vlak en ik kan goed tempo maken; de eerste 5 km in net onder de 25 minuten want het ging toch wel heel langzaam omhoog en soms een paar echte klimmetjes.

Zeer steil stuk met sneeuw
Na 1:38 uur was ik bij 16 km en waren we op 1370 m hoogte en hadden we toch al 300 meter geklommen. Maar de volgende 10 km moesten we naar 3000 m klimmen. In een flink wandel tempo ging het omhoog en het eerste uur deed ik 100 meter omhoog in 10 minuten. Op 20 km kwamen we op een stuk met allemaal rotsen waar we met veel moeite overheen moesten klauteren soms op handen en voeten. Op een gegeven moment lande er een helikopter om een volkomen uitgeputte loper op te pikken.
Daarna een heel steil stuk waar we ook nog door een stuk sneeuw moesten glibberen. Hier kreeg ik het weer moeilijk en ben ik een paar keer gestopt om de hartslag te laten zakken. Op 2500 m kwamen we bij een gletsjer waar we overheen moesten.
Passage over de gletsjer
Hier konden we zelfs even een stukje hardlopen; het was alleen in de wolken dus best koud. Het einde kwam in zicht en de laatste 200 m waren alleen maar trappen naar het restaurant op de top. Ik kreeg een deken omgeslagen en een kop soep en zag dat ik er 4:40 uur over had gedaan. Het was weer een prachtige maar zware tocht. Ik heb weer genoten.



Afstand: 2 km; Tijd: 4:40:10; Tempo: 10:39 min/km (range 4:36 - 38:19); Snelheid: 5.6 km/uur; Hoogtemeters: +2015; -148 m; 302e van 347 mannen waarvan 20 uitgestapt op 23 km



Prachtig ruig stuk met rechts het smalle paadje

2 opmerkingen:

  1. Ziet er erg mooi uit Frans. Lijkt me mooier dan de UHT. Jammer van vorige week. Denk dat je de hm een beetje onderschat hebt. 4500hm op 56km is echt heel veel. Zelf vind ik dat wel leuk. :-) Trailwandelen noemen ze dat hier. groet Edwin

    BeantwoordenVerwijderen