zondag 25 november 2012

Basler Stadtlauf (5.5 km) en duurloop

Gisteravond heb ik meegedaan aan de Basler Stadtlauf; 2 rondjes van 2.5 km door de straten van Basel onder het licht van de voor het eerst brandende kerstverlichting. De start ging in fases op basis van leeftijd. Eerst de jongsten en om 19:58 was de starttijd van de M55 en inderdaad precies op die tijd was de start.We vertrokken van de Münsterplatz een mooi plein waar ook de Kerstmarkt was. We moesten van het plein aflopen om op het parcours te komen. Snel daarna door de grootste winkelstraat fraai verlicht door de kerstverlichting en met veel publiek aan de kant. Dit ging naar beneden dus kon lekker tempo maken. Daarna de Mitlere Rheinbrücke over en door Klein Basel weer terug naar de Wettsteinbrücke die weer omhoog ging naar het 30 meter hoger gelegen Basel Stadt. Dat rondje moesten we 2 keer doen en dan finishten we na 5.5 km voor het stadhuis op de Marktplatz. Ik volbracht dit in 23:46 (gemiddeld 13.9 km/uur) en daar was ik heel tevreden mee want ik had niet veel getraind, zeker niet op snelheid. Daarna nog even naar de elite lopers gekeken die na ons gestart waren. Zij hoefden de bruggen niet over maar moesten het 30 m hoogteverschil overbruggen over een steile klim van 100 meter lang en dat in totaal 9 keer. 
Route Basler Stadtlauf

Verlaten grensovergang
Vanochtend was ik redelijk stijf van mijn wedstrijd maar ging toch op pad voor een duurloop. Richting het westen en Frankrijk weer door plaatsjes met typisch Franse namen zoals Hégenheim (maar met accent) en Hagenthal le Bas. Ik was al gauw op het platteland en moest over provinciale wegen lopen; dus goed uitkijken en zodra er een auto aankwam even de berm in. Je weet maar nooit of een bestuurder je wel op tijd ziet. Op een gegeven moment was er een pad naar beneden naar een beek, Sentier de Thalenbach en dat was mooi door het bos langs de beek. Ik had toen 40 minuten gelopen en plots geen fut meer. Begon al te denken dat ik verder dit jaar maar niet meer moest lopen; had tenslotte al genoeg gedaan en een geweldige prestatie neergezet met de TAR. Maar na 10 minuten wandelen ging ik weer rennen en dat ging goed. Het was redelijk heuvelachtig en een half uur later doemde een enorme heuvel op zodat ik toch maar weer overging op wandelen. Weer 10 minuten en vervolgens weer op tempo door Neuwiller naar de grenspost. Kwam in Alschwill ten zuiden van Basel en moest toen nog een paar kilometer. Na bijna 23 km was ik weer bij mijn flat in 2:25. Geen toptijd maar ik had lang gewandeld. 
De elite runners lopen door de fraai verlichte straten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten