woensdag 7 november 2012

Toch bijna een marathon over Manhattan





Mijn niet uitgepakte startnummer
Ik had gepland om zondag om Manhattan heen te lopen over de paden langs het water. Maar op Twitter werden de Nederlanders opgeroepen om een rondje of meer in Central Park te lopen. Door grote moralisten werd daar ook weer bezwaar tegen gemaakt: "Je gaat toch niet in het park hardlopen als zoveel mensen nog in nood zijn?" Maar ja dan kun je nooit meer iets doen; er is altijd wel wat. Zondagochtend ging ik om 9 uur op pad met rugzak en veel water. Eerst de Washington Heights naar beneden naar het pad langs de Hudson en dan naar het zuiden. Het was prachtig weer, geen wind, geen regen een graad of 8 en zon. Wat hadden we een mooie marathondag gehad zullen hebben... Er liepen veel mensen hard, veel met het marathonshirt dat we bij de inschrijving hadden gekregen. Mijn tempo was goed; de eerste 10 km in 49 minuten. Ik liep helemaal door tot een afslag de stad bij de 59e straat. Na een paar blokken ben je dan bij het Central Park. En daar was het feest! Daar liepen duizenden mensen een rondje door het park aangemoedigd door de vele toeschouwers die ook hun aanmoedigingsborden hadden meegenomen.
Duizenden lopers in het Central Park

Hier en daar werd water uitgedeeld en fietsers hadden geen toegang. Een rondje is iets van 10 a 11 km en ik heb daar 1 rondje meegelopen. Het was heel gezellig; je hoorde alle talen en zag rare Mexicanen met grote hoeden. De marathonfinish stond er nog dus daar ging iedereen op de foto. Nadat ik totaal 22 km had gelopen kwam ik uit bij de 6th Avenue waar ik even de tijd nam om een gel te nuttigen. Daarna verder naar het oosten en de East River. Ook daar is een wandel- en fietspad langs het water. Soms moet je er even af omdat ze aan het werk zijn en loop je een stukje door de stad, maar in het begin kon ik telkens weer terug. Na 30 km begon ik toch wel te merken dat ik al lang niet zo'n lange afstand had gelopen. Het begon pijn te doen rond mijn bekken en bovenbenen. Verder regelmatig even gewandeld. Op gegeven moment was het pad verdwenen en koos ik er voor om kris kras door de stad terug te keren; hierbij ging ik dwars door Harlem.  Zag ook hier de enorm lange rijen auto's en mensen zonder auto maar met jerrycan voor de benzinepomp. Er stonden ook een aantal NYPD cops bij om het allemaal in goede banen te leiden. De bevoorrading is na Sandy nog niet op orde. Kwam uiteindelijk weer bij de flat van mijn dochter uit na 38.5 km in 3:43. Het was een heerlijke loop geweest. Had 's-middags wel flinke spierpijn en kwam met moeite de metrotrappen op en af toen we later weer de stad ingingen. Ik moet weer meer gaan trainen!
Met de hand getekende route van rondje Manhattan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten