maandag 8 mei 2017

Muttenz marathon

Muttenz is een plaatsje vlakbij Basel gelegen in het kanton Baselland. Het regende gisterochtend toen ik erheen fietste (20 minuten) om deel te nemen aan de plaatselijke Muttenz marathon. Het werd georganiseerd dor leden van mijn hardloopclub dus allemaal bekende gezichten toen ik mijn startnummer ging ophalen. Nadat ik me had omgekleed was het gelukkig droog geworden. Ik ging echt rustig van start in deze twee ronden van 21.1 km met 500 hoogtemeters per ronde. Maar de piek lag halverwege en daarna ging het weer zo'n 10 km naar beneden. Bij 2 km begon het klimmen met een vrij steile klim, maar ik kon het tempo erin houden. Na elke heuvel ging het ook weer even, maar veel korter, naar beneden zodat je weer vaart kon maken. Ik kon alle heuvels op in rustig hardlooptempo blijven lopen en het voelde goed aan. Vlak voordat we de top bereikten was er een lange trap waar wel gewandeld moest worden.
De lange trap

Aan het begin van die trap stond een schaal met gelletjes, dus daar een van ingenomen. Bovenaan was een drinkpost en de cola smaakte goed. Vervolgens ging het bijna alleen maar naar beneden en liep ik een aantal kilomters onder de 5 minuten.
Heerlijk naar beneden rennen


Was benieuwd of me dat in de tweede ronde ook nog zou lukken. In 1:53 was ik weer op de startplaats en kon aan de tweede ronde beginnen. Deze keer ging ik de eerste steile helling wandelend omhoog om energie te sparen voor de rest, maar de verdere minder steile hellingen kon ik allemaal in tempo volbrengen. Behalve natuurlijk weer die trap. Wel weer een gel gepakt en bovenaan flink gedronken. Het lange stuk naar beneden ging nu minder snel dan de eerste keer, maar ik kon prima door blijven lopen en had geen inzinking. Laatste kilometer kon ik zelfs nog een beetje vaart maken en ik eindigde in 4:04:55 wat gezien de totaal 1000 hoogtemeters een heel redelijke tijd is. Volgens mijn blog van lang geleden zou ik 10 'Leistungskilometers' bij de afstand mogen optellen voor deze hoogtemeters dus totaal 52 km. Het was een mooie loop in fraai decor van bossen, velden en akkers met afwisselend modderige paden, steenslag en asfalt wegen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten