maandag 5 oktober 2009

Marathon onder extreme weersomstandigheden


De Zeeuwse kust marathon adverteert dat ze de mooiste en de zwaarste marathon van Nederland zijn. De zwaarste zijn ze zeker als je windkracht 6 tot 8 tegen hebt, het tot 10 km regent, en je over 8 km strand moet ploeteren.
We begonnen in Burgh-Haamstede om klokslag 12 uur. Mijn voornemen was een tijd van 3:45 dus een tempo van 11.3 km/uur. Omdat de eerste 5 km door het dorp en door een bos gingen met nog niet veel last van de wind besloot ik wat harder te lopen. Na een kilometer strand met gelukkig harde ondergrond kwamen we op de stormvloedkering in de Oosterschelde met pal tegenwind. Ik sloot me aan achter een grote groep lopers die wel weer wat harder liepen maar dat kostte minder energie dan in je eentje tegen de wind in te boksen. Zodoende had ik na 19 km toen we het strand opgingen een tijd van 1:35, maar het tempo liep op het strand zeer snel terug naar 8 km/uur. Het zand was zeer rul en oneffen, bij de vloedlijn was het erg zacht en werd je constant overspoeld door de steeds verder oprukkende zee, en het opgewaaide zand geselde je benen, en vol windkracht 8 ondertussen tegen. Dat kostte zo veel kracht dat ik na 4 km besloot te wandelen tot 26 km waar we het strand afmochten. Na een paar kilometer door een vrij rustig stukje bos moesten we de dijk langs de Noordzee op; dus zo hoog dat je helemaal geen beschutting meer hebt. Hier heb ik vele stukken gewandeld en soms aangehaakt achter iemand die me inhaalde. De fietsers op het fietspad naast de dijk waren ondertussen ook al afgestapt. Bij Westkapelle op 35 km maakt de kust een bocht en krijg je de wind van opzij. Hier moesten we via een lange trap naar een pad over de top van de duinen en moet je zorgen er niet afgeblazen te worden. Bij 40 km met een evenlange trap naar beneden weer het strand op. Met één hand aan de leuning en één hand voor het gezicht tegen al het zand dat je tegemoet waait strompel je dan naar beneden want de coordinatie is zoek. Gelukkig was dit een vlak en hard strand al moest je je wel om de 150 meter tussen de palen van de zeewering heenwurmen (zie foto). Bij 41.2 km het strand af voor nog een stukje dijk en dan het dorp Zoutelande, waar je dan toch nog even een versnelling inzet voor al het publiek al maakt het voor de tijd niet uit. De finish is dan ook nog op een grote berg zand die ze daar midden op straat hebben gestort.
Eindtijd: 04:48:39 (8,770 km/uur; 6:50 min/km; Gem. hartslag: 140; 554e plaats.

De winnaar bij de mannen deed er 2:55 over en bij de vrouwen 3:44; ook geen beste tijden dus. Van de 1250 ingeschreven lopers zijn er 900 gestart. Zijn de niet-starters verstandige mensen of gewoon watjes? Zeventig mensen zijn uitgestapt tijdens de race.

Die tijd van 03:45 bewaar ik maar voor de Rotterdam marathon!

3 opmerkingen:

  1. Frans,
    gefeliciteerd! Een ware beproeving. Een mooi verslag. Als ik het goed begrijp, ben je ook heel uit deze marathon gekomen. Tot dinsdag dan maar... ;-)
    En leuk dat je meedoet in Rotterdam!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Frans, ik heb aan je gedacht afgelopen zaterdag, héél bijzonder dat je zelfs zo'n marathon kan uitlopen. Maar wat een organisatie, zelfs bij de finish nog even een zandheuvel opwerpen, wat een barbaren!
    Gefeliciteerd!
    Ps. je weblog staat in mijn favourieten, leuk!
    Ursula.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Frans, een ware beproeving. Echt iets voor jou en dan deze week weer gewoon meelopen bij ciko. Ik neem mijn pet voor je af.
    Groet, Wim

    BeantwoordenVerwijderen