dinsdag 23 maart 2010

Maratona di Roma volgestouwd met ravioli, penne, canneloni, en spaghetti

De dagen voor de Maratona di Roma had ik als diner zowel pasta als pizza gegeten en als lunch ook nog eens pasta. Voorlopig hoef ik geen Italiaans eten meer. De marathon stond in het teken van Abebe Bekila die 50 jaar geleden tijdens de Olympische Spelen in Rome, met nummer 11, de marathon had gewonnen op blote voeten in 02:15:16. Hij was daarmee de eerste Afrikaan die een gouden Olympische medaille won.
Zondag was het 's-ochtends al 15 graden maar gelukkig bewolkt want met een zon erbij was het flink heet geworden. Gewapend met 3 SIS Go gels en een halve liter Isostar sportdrank ging ik om 9 uur op pad voor mijn 12e marathon. Ik sloot me aan bij de roze ballonnen die een eindtijd van 4 uur beloofden. Maar na 5 km (0:27:56) vond ik dat toch iets te langzaam gaan en liet ze achter me. Het ging allemaal heel voorspoedig met de volgende 5 km tijden ongeveer een minuut sneller. Bij 25 km had ik 2:16 afgerond en dat sms-te ik al lopend door naar mijn fans zodat ze op tijd op het afgesproken punt zouden staan. Bij 33 km was een tunnel waar ik heuvel af flink vaart kon maken en aan het eind stonden mijn vrouw en 3 dochters me toe te juichen. Dat stimuleerde ook enorm zodat ik die kilometer in 4:36 liep. Na 35 km geen man met de hamer. Het was heerlijk om gewoon door te kunnen lopen en nog zo actief te voelen en niet te hoeven moeten wandelen. De gels deden duidelijk hun werk. Daarna langs de toeristische trekpleister Plaza Navona. Bij het Plaza di Populo (37.5 km) stonden mijn fans weer. Helaas moest ik bij 38 km wel 3 keer stoppen om over te geven maar ik kon daarna gewoon door lopen langs de Spaanse trappen en de Trevi fontein. Daarna is het nog maar een klein stukje. Volgens mijn Garmin was de finish pas op 42.8 km en mijn eindtijd volgens de website 3:55:38. De roze ballonnen kwamen na 3:59:58 over de finish. Dat is pas tempo lopen!  Maar ik had ook zeer constant gelopen (zie 5 km plaatje) met de eerste helft in 1:57:17 en de 2e helft in 1:58:21.
Maandag nog door Rome gewandeld waarbij vooral trap af erg moeilijk ging. Die dag liepen veel hardlopers nog te strompelen door de stad. Zou een extra krachttraining voor de bovenbeenspieren daar nuttig voor zijn ?

1 opmerking:

  1. Frans, grote klasse! Gefeliciteerd. We zijn hier allemaal heel trots op je en hebben vanavond op je successen een borrel genomen.

    groet
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen