maandag 18 oktober 2010

Amsterdam marathon - Weer een PR

Met Herma, Jan en Edwin was ik zaterdag al afgereisd naar Amsterdam zodat we zondagochtend rustig konden beginnen aan de Amsterdam marathon. Na het ophalen van de startnummers en een rondje over de expo genoten we nog van een flink bord pasta bij de Italiaan en daarna vroeg naar bed. Ik kon bij mijn zoon vlakbij het Olympisch stadion slapen en de anderen trokken in een hotel. De volgende ochtend stonden we al vroeg in het startvak; het was wel koud maar de zon scheen. De oude trui die ik aanhad hield ik aan tot ik het lekker warm had en bij 2 km kon ik het dumpen in een afvalbak. Ik had het plan om op 3:40 te eindigen dus 1:50 op de helft en 5:20 min/km. Ik ben soepel maar niet al te hard gaan lopen zonder steeds op mijn horloge te kijken en bij 5 km had ik 25:47. Sneller dus dan gepland maar het voelde goed en ik ging door in hetzelfde tempo. Op 10, 15 en 20 km zat ik nog steeds op dat tempo en halverwege had ik 1:45:47. Het ging zo lekker dat ik al aan een eindtijd van 3:30 durfde te denken. Het stuk heen en weer langs de Amstel was prachtig. Het riep mooie herinneringen op uit mijn studententijd toen we hier ook trainden 30+ jaren geleden. Op 30 km met 2:29:41 nog steeds op schema, maar bij 32 km werd ik plotseling misselijk en niet snel daarna kwam mijn maaginhoud naar buiten (en dat 4 keer). Gelukkig was daar een extra waterpost waar ik even rustig kon drinken en bijkomen. Daarna ging het lopen weer heel goed. Pas na 38 km zakte het tempo wat en kwamen de km tijden boven de 5:20, maar ik wist dat ik een mooi PR zou gaan lopen. Laatste kilometer nog even wat aangezet en gefinisht in 3:36:25. Een forse verbetering van mijn Rotterdam tijd van 3:42:12.
Said stond er al want die had een prachtige 3:35 (PR) gelopen. Even later kwam Jan aangesprint om te eindigen in 3:44; ook een flinke verbetering van zijn PR. Edwin kwam binnen op 3:48 wat zeer goed is na zijn Zeeland marathon van 2 weken geleden.
De halve marathon startte pas toen wij binnen waren dus we hadden alle tijd om rustig te douchen en om te kleden voordat Herma binnen kwam in 1:41 (net geen PR). Mijn dochter liep voor het eerst mee met een wedstrijd en koos direct voor een halve marathon. Ze had goed getraind en eindigde in 2:03:18. Geweldig gedaan!
Vanochtend alleen een beetje pijn in de bovenbenen, maar traplopen gaat prima. Dinsdag gewoon weer trainen.
Afstand: 42.2 km; Tijd: 3:36:25; Tempo: 5:04 min/km (4:44 - 5:46); Snelheid: 11.8 km/uur; Hartslag: 148 bpm (143-155).

1 opmerking: