zondag 16 oktober 2011

Amsterdam marathon - Doel niet gehaald maar wel parcoursrecord

Het was om kwart voor negen toen ik vertrok van mijn dochters kamer al zonnig maar best koud. Ik had alleen mijn hardloopkleren aan. Dus rennen naar het Olympisch stadion waar ik had afgesproken met Jan en Richard. Al iets na negenen het stadion om in het startvak te gaan staan voor de Amsterdam marathon (mijn 21e officiĆ«le marathon en 6e dit jaar). Jan ging ik vak D maar Richard en ik een paar vakken daarvoor. Richard zei nog dat we bij elkaar moesten blijven, maar een paar honderd meter na de start was ik hem al kwijt; hij ging hard weg. Door de drukte en alle trambanen in het begin duurde het even voordat ik mijn juiste tempo had gevonden (5:16 min over eerste km). Ik had het doel om 3:20:00 te lopen dus een kilometer tijd van 04:45 min/km / 12.7 km/uur. Misschien te hoog gegrepen, maar op de 5, 10, 15, 20, 21.1 en 25 km lag ik keurig op schema (zie grafiek onder). Het was weer mooi om langs de Amstel te lopen waar veel bootjes vaarden waarvan sommigen met muziek. Op 24 km bogen we naar rechts van de rivier af maar zagen we aan de overkant nog mensen lopen op de 14 km dus al 10 km achterstand. Maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik de top lopers op 24 zag toen ik nog maar op 14 km was. Op 25 km kreeg ik pijn in de grote spieren boven het dijbeen aan de voorkant. Bij de drank post even later nam ik rustig wat drinken maar ik kwam niet meer op gang. Kon mijn benen niet meer optillen en moest schuifelend verder. Moest dus mijn doel bijstellen: onder mijn PR (3:26:39), onder de 3:30, onder mijn parcours record (3:36:25), of gewoon rustig uitlopen. Ik besloot maar tot het laatste want voelde echt veel pijn. Maar op de 30 km had ik toch nog 2:25 dus misschien kon ik toch nog onder de 3:30 komen. Maar toch even gestretcht en gemasseerd en bij  de drank post kwam ik weer heel langzaam op gang. Dus uitlopen... In een rustig tempo kon ik goed doorlopen; ik hoefde niet te wandelen. Laatste 2 km zelfs weer iets meer snelheid kunnen maken en zo eindigde ik op 3:34:54 en dus onder mijn tijd van vorig jaar hier. En daar was ik heel blij mee. Jan liep trouwens een gedegen 3:46 en Richard een prachtige 3:17. Mijn dochter Julia liep ook sneller dan vorig jaar en eindigde nu onder de 2 uur op de halve marathon in 1:57:25.

Afstand: 42.195 km; Tijd: 3:34:54; Tempo: 5:04 min/km (range 4:32 - 6:40); Snelheid: 11.8 km/uur; Hartslag: 151 bpm

1 opmerking:

  1. Niks mis met zo'n tijd Frans. Jammer dat de spieren het lieten afweten anders was het je beslist gelukt. Volgende keer beter. Hoop dat je er van genoten hebt. Ga je zien! grt
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen