maandag 11 juni 2012

Marathon van Amersfoort

Omdat ik te laat was om me voor de Maasdijkmarathon in te schrijven, waar Edwin aan meegedaan heeft, had ik me maar aangemeld voor de marathon van Amersfoort gisteren. Mijn moeder woont daar en de route ging vlak langs haar huis bij het 16 km en 37 km punt (2 rondes dus van 21.1 km). Stond al vroeg bij haar op de stoep en na een koffie de 3 km naar de start hardlopend afgelegd. Precies om 10:00 begonnen zowel de 2300 halve marathonlopers als de 450 marathonlopers en het was al vrij warm. Toch zette ik een hoog tempo in van 12 km/uur want dat was bij de afgelopen trainingen goed gegaan en samen met die halve lopers ga je vanzelf mee. We werden door het dierenpark geleid en zo liep ik opeens langs giraffen en zebra's; erg leuk. De route was mooi door veel natuurgebied en soms met best pittige heuvels. Ook stond er veel publiek langs de route om ons aan te moedigen. Na 1 uur had ik 12.3 km afgelegd en het ging prima. Ik had de nieuwe Raidlight rugzak om die ik van MudSweatTrails had gekregen en dus voldoende water bij me; de beker water bij de verversingsposten ging in z'n geheel over mijn hoofd om af te koelen. De halve marathon legde ik af in 1:43:43, maar al snel daarna moest het tempo drastisch naar beneden. Dat ging allemaal goed tot ik bij de post van 30 km sportdrank nam en direct daarna enorm over mijn nek moest. Toegesnelde EHBO'ers vroegen of het goed met me ging en ik moest moeite doen om ze niet af te snauwen (Dat zie je toch dat het helemaal niet goed gaat!!!), maar ik heb ze vriendelijk bedankt voor hun aandacht. Na 5 minuten weer op pad en het ging wel weer goed. Na 35 km ging het steeds langzamer en voelde ik me soms duizelig en bij 37 km stond mijn  moeder aan de kant en ben ik even gestopt; ook weer duizelig. Kreeg een druivensuiker van haar en ging weer verder. Bij 39 km was het echt op en moest ik wandelen; de laatste 3 km voortdurend kort gewandeld en weer een stukje wat harder als er veel publiek stond. De benen en de heupen gingen pijn doen en de lol was er wel af. Uiteindelijk gefinished in 3:55:48 (toch nog 122 van de 335 finishers met 450 starters) en toen weer duizelig over het hek hangen. Direct kwam er een EHBO man op me af die zag dat het niet goed ging en die nam me mee naar hun tent. Onderweg daarheen weer diverse malen overgeven en uiteindelijk werd ik op een stretcher neergelegd onder de hoede van een zeer aardige vrouw. De dokter ter plekke nam mijn bloeddruk en die bleek veel te laag te zijn (100/62). Dit is goed te verklaren door het vochtverlies door het braken en misschien toch ook wel te weinig gedronken. Na veel water en sportdrank en bemoedigende woorden mocht ik pas na zo'n 20 minuten weer weg. Nu maar teruggewandeld naar mijn moeders huis en na koffie en koek weer terug naar Velp. Probeerde een uurtje te slapen voordat het voetballen begon, maar door voortdurende kuitkrampen kwam daar niet veel van. Dit was dus niet zo'n succesvolle marathon, maar volledig mijn eigen schuld. Weer te hard gestart in de warme omstandigheden en natuurlijk de inspanningen van de 175 km in 7 dagen met maar 2 dagen rust nog in het lichaam. Vanmorgen voelden de benen weer goed, geen pijn en geen stijfheid, en als het moest had ik zo weer aan een marathon kunnen beginnen :).
Afstand: 42.2 km; Tijd: 3:55:48; Tempo: 5:33 min/km (range 4:26-7:16); Snelheid: 10.8 km/uur; Hoogtemeters: +224 m
Mijn langzaam oplopende tijden




2 opmerkingen:

  1. IJzervreter! "Beetje Dom" :-) maar karakter kan je niet ontzegd worden. Volgende keer beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frans, let je een beetje op jezelf? Goed eten, zodat het regelmatig in he bloed komt.
    Je wilt die TAR halen, toch?

    BeantwoordenVerwijderen