woensdag 31 oktober 2012

Rustige duurlopen naar Duitsland en Frankrijk

Afgelopen weekend heb ik op zaterdag en zondag een lange duurloop gedaan.
Zaterdag over de weg ten oosten van de Rijn naar het zuiden gerend. Daar is een mooi rustig pad waar het goed lopen is. Na de 4 bruggen die Basel-Stadt met Klein-Basel verbinden en de sluis-dam stond ik plotseling na zo'n 7 km in Duitsland bij het plaatsje Grenzach-Wyhlen. Er is een tolhuis en een slagboom, maar niemand aanwezig. De auto's rijden zonder vaart te verminderen door. Het was best koud en ik had geen handschoenen of muts en ook alleen m'n korte tight aan. De winterspullen liggen nog in Velp. Niet veel verderop zag ik heuvels met bossen en daar wilde ik wel naartoe. Toen begon er natte sneeuw te vallen en werd het nog kouder. Toch op een gegeven moment een weg omhoog het bos in en een mooi pad gevolgd. Het was een pittige klim die ik het laatste stukje moest wandelen. Helaas eindigde dat bij een eenzaam huis in het bos en kon ik weer terug. Ik had al een uur gelopen en het aardig koud gekregen dus besloot terug te keren. De sluis-dam overgestoken naar Basel-Stadt en daar zoveel mogelijk over een pad langs de Rijn gelopen. Op gegeven moment toch echt de drukte van de stad in en door de drukte van de kermis die hier neergestreken is. Op een klein historisch pleintje hebben ze een enorm reuzenrad weten neer te zetten die vlak langs de huizen en oude kerk scheert. Na 2 uur en 21 km weer terug in mijn flat.
Het reuzenrad naast de kerk

's-Middags boodschappen gedaan bij de Geant in Saint-Louis (Frankrijk) op 2 km van mijn flat. Het scheelt flink in prijs om daar boodschappen te doen; je ziet dus ook veel Zwitserse auto's op de parkeerplaats. Natuurlijk handschoenen en een muts gekocht.
Zondag richting het westen gelopen en nu was ik al na 3 km bij een vervallen grenspost aan de grens met Frankrijk, maar de plaatsjes heten daar noch wel Hegenheim of Buschwiller. Daar begint het platteland en de heuvels; er is weinig verkeer dus je kunt er heerlijk hardlopen. Hoger op de heuvels lag er sneeuw op de daken van de huizen en auto's. Het was ook wel koud maar ik was nu goed aangekleed; had ook een trainingsbroek aan getrokken. Kriskras gelopen zonder enig doel en regelmatig passeerde ik de grens die daar erg onregelmatig is. Zo nu en dan op modderpaden over de velden en ook door de bossen, waar ik nog bijne tegen een jong everzwijn aanliep. Heerlijk ontspannen gelopen op een redelijk tempo. Mijn richtingsgevoel was goed want op gegeven moment kwam ik weer op bekend terrein en thuis had ik iets meer dan 22 km gelopen in 2 uur. Ik hoop dat dit genoeg training is voor de marathon van komende zondag in New York. We zullen zien hoe het gaat.
Helaas krijg ik mijn Garmin niet aan de praat met mijn PC dus geen plaatjes van mijn lopen; vandaar de foto van de kermis en een route uit de losse pols.
Met de hand ingetekende route die ik ongeveer gelopen heb

Geen opmerkingen:

Een reactie posten