zondag 6 februari 2011

Dagje Omnisport

Gisteren was ik al de hele dag in Apeldoorn in het mooie indoor atletiek centrum Omnisport. Daar waren de NK indoor junioren A/B en ik was vrijwilliger.  Ik werd ingezet als bediener van de field terminal bij het verspringen en de hink-stap-sprong. Ik zat hoog boven het veld op de eerste ring met naast me de Electronic Distance Measurement (EDM)-operator. Die bediende zo'n apparaat als landmeters gebruikten om de gesprongen afstand te meten. Na de sprong richtte hij een infrarode straal op het spiegeltje dat werd geplaatst in de zandbak waar de springer was neergekomen. Omdat er eerder een meting was gedaan van de plaats waar ze afzetten kunnen ze berekenen hoever er gesprongen is. Als die afstand op mijn scherm verscheen moest ik op een knopje drukken en dan verscheen dat met de naam van de atleet op het scorebord. Na een tijdje nog een keer drukken om de volgende verspringer op te roepen. Een zware taak dus :). Maar bij de hink-stap-sprong werd het moeilijker. De atleten mogen vanaf de 9 meter of de 11 meter balk hun sprong starten. Daarom moest de afstand op mijn schermpje gecleared worden en handmatig opnieuw ingevoerd met 2 meter erbij voor de 11 meter springers.
Mooi om die jeugd zo fanatiek met hun sport bezig te zien. Volgens de omroeper zaten er potentiƫle deelnemers aan de Olympische Spelen in 2016 bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten