maandag 30 juli 2012

Het begrip 'Leistungskilometer'

In het boek van Jolande Linschoten 'Eenzame uren' kwam ik het begrip Leistungskilometer tegen.
Leistung is het Duitse woord voor inspanning. Het is geintroduceerd door wandelaars om hoogteverschillen in de wandeling te betrekken in je prestatie. Maar het kan natuurlijk evengoed door hardlopers gebruikt worden.

In het schemaatje hiernaast (in het Duits) wordt de Leistungskilometer als volgt berekend: elke vlakke kilometer is 1 Leistungskilomer maar daar mag je per 100 meter stijging 1 Leitungskilometer bij optellen en ook nog 1 voor elke 150 meter afdalen met meer dan 20%.
Onze loop in Belgie van 2 weken geleden van 53 km had 1500 hoogtemeters en dus 68 Leisatungskilometers. Mijn tijd van 6:33 was dus niet zo slecht. Vorige week in de Null lauf waren er 62 Leistungskilometers (50 vlakke km's en 1200 hoogtemeters) waar we dus met een tijd van 5:23 goed gelopen hebben. De lenget van de steile afdalingen weet ik niet, maar voor de loop in Belgie kunnen er nog best wat kilometers bij opgeteld worden.
De TAR komt dan dus met 320 afstandskilometers en 15000 hoogtemers op 470 Leistungskilometers; bijna 60 per dag. Ik vind het wel een leuke rekenmethode want het geeft wat beter aan hoe zwaar een bepaalde loop is. En al dat Duits is ook een bruggetje naar mijn volgende blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten