zondag 10 februari 2013

Lange duurloop door drie landen

Prachtig verlichte brug over de Birs
Donderdagavond nog een loopje gedaan eerst stroomafwaarts langs de Rijn en dan bij de Rosenheim brug, de meest noordelijke brug in Basel, over de Rijn en langs de andere kant terug. Dat is meer door de stad en er zitten 2 pittige hellingen in het parcours. Op een gegeven moment steek je over een prachtig verlichte brug de rivier de Birs over. Dit is een zijrivier van de Rijn en de grens tussen Baselstadt en Baselland. Tijdens de loop had ik drie keer een kilometer versnellen ingelast waarbij het tempo omhoog ging naar 13-13.5 km/uur. Totaal 14.2 km.


Heel laat vanochtend op stap voor een lange duurloop. Het was prachtig helder weer, de zon scheen, maar het was koud. Natuurlijk eerst mijn 5 km lange helling op, weer keurig in 30 minuten, en toen over de besneeuwde paden door het bos en over de heuvels. 
Besneeuwde heuvels

Ik had nu vooraf goed op de kaart gekeken en wist hoe ik moest lopen. Met een grote bocht kwam ik in het Duitse plaatsje Lorräch waar ik  recht doorheen stak om bij de rivier de Wiesse te komen. Bij de eerste brug eroverheen omdat aan de andere kant een rustig pad is zonder verkeer. Moest op een gegeven moment wat klimmen over een waterkunstwerk die het water naar een zijrivier regelde. 
Moeilijke passage langs de rivier

Verderop waren uitgebreide velden met een mooi pad erdoorheen en dat leidde me uiteindelijk naar Weil am Rhein waar de zogenaamde Drielandenbrug voor fietsers en wandelaars over de Rijn gaat. Aan de andere kant sta je dan in Frankrijk in het dorpje Hueninge. Ik ging stug verder, maar bij 25 km, waar ik vorige week nog een versnelling inzette, moest ik wandelen. De benen wilden niet meer en elke km daarna heb ik even gewandeld. Maar het was vandaag met de heuvels en de sneeuw een heel wat zwaardere loop dan in Apeldoorn. Via het grensdorpje Saint Louis weer Zwitserland in en bij thuiskomst stond er op de teller, hoe bestaat het, 33.8 km in 3:38. Mooie symmetrie weer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten