zondag 5 mei 2013

Genève Marathon for Unicef

Enorme regenbuien
Vrijdagavond na het werk een duurloop gedaan. Een rondje dat ik al vaker heb gelopen maar nu ging ik in het begin niet over de weg naar de TV-toren bovenop de heuvel. Nu ging ik door het bos over een trailpad met een paar pittige klimmen waar ik wel even moest wandelen. Daarna over de heuvels en door de bossen naar het stadje Lörrach en daarvandaan langs de rivier de Wiese richting Riehen. Na een half uur kreeg ik een enorme regenbui over me heen en ik was direct helemaal nat. Maar het liep lekker. Uit eindelijk had ik 24.5 km gelopen in 2:15 u met flink wat hoogtemeters (+847 m).


Zaterdag op pad richting Genève want daar wilde ik zondag een marathon lopen. Startnummer opgehaald en even rondgekeken in de stad. Op de camping aan het meer van Genève geïnstalleerd en vroeg naar bed. 
Zondag dus de start van de marathon die in het teken stond van UNICEF. Ik ging op pad in een volgens mij langzaam tempo, maar op 5 km had ik toch 25:30 gelopen en dus best wel snel. Ik kon dit tempo goed vasthouden. We liepen door de prachtige landelijke omgeving rond de stad. Soms over niet-geasfalteerde paden tussen de velden met knalgeel koolzaad. Het was een licht glooiend landschap dus geen heuvels maar wel veel vals plat. Vlak na 8 kreeg ik last van mijn darmen en moest ik de  bosjes in. Daarna iets sneller dan voorheen, want tot nu toe had ik de pacer van 3:30 u in het vizier, maar die was nu verdwenen. Pas bij 30 km kwamen we in de villawijken en toen nog een lang stuk langs het meer voordat we bij 35 km echt in de stad kwamen. We maakten een paar lussen door de stad en de laatste kilometers gingen wel wat langzamer, maar ik kon blijven lopen. Totdat ik op 41 km erge pijn in mijn zij kreeg en even moest wandelen. Mijn kilometertijden waren tot nu toe lager dan 5:37, maar nu had ik een 6:17 gelopen. Maar gewoon verder om te finishen in 3:44:29 maar wel 42.5 km op mijn klokje. Daar was ik erg content mee want  niet speciaal getraind hiervoor.
Afstand: 42.2 km; Tijd: 3:44:29; Tempo: 5:19 min/km (range 4:58-6:17); Snelheid: 11.4 km/uur; Hoogtemeters: +154 m; -198 m
Tussen de velden met knalgeel koolzaad.
 

1 opmerking: