maandag 26 april 2010

Bouillonnante versus Jungfrau marathon

Ik heb zitten overpeinzen waarom ik me na de Bouillonnante gisteren zo vreselijk kapot voelde en na de Jungfrau marathon haast niet. In beide gevallen was het zo'n 25 graden en over de 42 km van de Jungfrau deed ik 6 uur en over de 40 km gisteren ook 6 uur. Het grote verschil zit hem in de afdalingen. De Jungfrau heeft +2329 hoogtemeters over 21.1 km (11.0%) en -748 omlaag over 9.1 km (8.2%). Gisteren heb ik +1664 meters omhoog gelopen over 14.5 km (11.4%) en -1716 meters omlaag over 16.9 km (10.1%). Duizend meters meer omlaag over bijna 8 km meer en steiler dus. En juist die afdalingen kosten veel energie; telkens die klap op de bovenbenen om af te remmen met heel veel korte snelle pasjes; en heel geconcentreerd lopen om recht op het smalle pad te blijven en je voeten goed neer te zetten. Aan het eind deed het naar beneden lopen meer pijn dan het omhoog lopen. Bij heuvel trainingen moet dus ook het weer naar beneden lopen goed getraind worden!

 Boven hoogteprofiel Jungfrau en onder de Bouillonnante

2 opmerkingen:

  1. dalen is vaak zwaarder dan stijgen....wordt veel onderschat.
    Leuk om jullie weer even te zien.
    martine

    www.runtodream.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsjah, ze zeggen niet voor niets dat afdalen vaak zwaarder is dan klimmen......

    BeantwoordenVerwijderen