zaterdag 3 april 2010

Zoladz test wijst op goede training

Vandaag de Zoladztest gedaan op de atletiekbaan georganiseerd door Dick Leseman. Ik heb deze test al eerder gedaan en het is goed om te zien of er progressie is. Het doel van de test is om vast te stellen of je in elke zone voldoende getraind bent. Je kunt objectief meten of je te weinig kilometers maakt in bijvoorbeeld de langzame duurlopen. Je moet 5 x 6 min lopen in de volgende zones HfMax min 50 slagen, min 40 slagen, min 30 slagen, min 20 en min 10 slagen. Pauze is steeds 2 minuten. Met de Garmin kun je thuis precies per lap zien wat je gemiddelde snelheid en gemiddelde hartslag is en die zet je in een grafiek. 
Het is een mooie rechte lijn dus ik ben in elke zone voldoende getraind. Dick, die ieders uitslagen heeft bestudeerd, merkte echter op dat ik wat meer aandacht aan tempo duurlopen (zone 3) zou moeten besteden. Het punt ligt daar iets onder de ideale lijn. Je kunt er een wiskundige formule uit halen: 0.1 x hartslag - 2.5 = snelheid. Oftewel hartslag minus 25 gedeeld door 10 levert mijn snelheid op.
Ook goed verbeterd sinds 2003 en 2005. In 2003 liep ik  bij 140 bpm 10 km/uur, in 2005 was dat 11 km/uur en nu is dat al 11.5 km/uur. De lijnen van 2008 en 2009, die je in mijn vorige blog ziet,  heb ik er nu uit gehaald want die waren bijna gelijk. Geen progressie dus meer sinds die tijd. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten