zaterdag 15 januari 2011

Strandloop bij nacht van Den Helder naar Casticum (49.6 km)

Met Edwin en de voor ons totaal onbekende Henk uit Ede gisteravond naar Castricum gereden. De bedoeling was de auto bij het strand neer te zetten en dan met een ander auto naar het station. Die andere was er niet dus zelf maar bij het station geparkeerd en met de trein naar Den Helder. Daar waren al zo'n 20 ultralopers verzameld. Om half negen de deur uit; ieder met een hoofdlampje op en over de dijk langs de Noordzee. Het was ongeveer 5 graden en er stond een flinke wind. Na 5 km kwamen we op het strand. In het donker leek het of er witte beesten over het strand renden maar dit waren schuimvlokken uit de zee die voortgejaagd werden door de harde wind. In een gestaag tempo van zo'n 9 km per uur liepen we voort. Al gauw vormde zich een kopgroep van 4 man waaronder Edwin en ik. Later stopte een van de anderen om op de 100 km lopers te wachten en bij 20 km stapte nummer vier eruit met een hamstring blessure. Hij had gelukkig een vriend die hem daar op wilde halen. Edwin en ik dus samen verder. Bij 25 km kwamen we bij de Hondbosse zeewering, wel bekend van aardrijkskunde les vroeger. Op deze dijk blies de wind nog harder misschien wel windkracht 7. Na 5 km weer op het strand en doorploeteren.  De wolken waren allemaal verdwenen en we zagen een prachtige sterrenhemel. De bijna volle maan wierp de schaduwen van ons op het zand en werd mooi weerkaatst in het zeewater. De lampjes konden uit en we genoten van het schouwspel. Bij 40 km begon het bij mij moeizaam te gaan; gevolg van mijn escapades op donderdag? Waarschijnlijk toch eerder de zware omstandigheden waaronder we liepen. We probeerden de vloedlijn te volgen omdat het zand daar het hardst was maar soms was het juist zacht en zakte je een paar centimeters weg. Egmond passeerden we bij 43 km en ik moest nu steeds vaker even wandelen. Edwin had nergens last van en had zo door kunnen lopen maar gelukkig bleef hij bij me. Na bijna 50 km in 6:22 waren we bij de duinopgang naar Castricum aan Zee; dezelfde opgang als voor de Egmond aan Zee loop. Moesten toen helaas een half uur wachten in de kou voordat Henk uit Ede opdook. We wilden niet meer rennen dus zijn de 5 km naar het station gewandeld. Uiteindelijk lag ik om 7 uur in bed.
Afstand: 49.6 km; Tijd: 6:22:47; Tempo: 7:43 min/km; Snelheid: 7.8 km/uur; Hartslag: 126 bpm

2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag en goed gelopen onder deze omstandigheden.
    Leuk dat je mee ging!.
    Groet Rinus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via Rinus voor het eerst op je site. Mooie prestatie in die nachtstrandloop. En mooi lopen heb je gedaan, sommigen heb ik ook gedaan. Belangrijk is om ervan te genieten!
    Ik zal je site wel vaker gaan bezoeken.
    groet,
    Ruud
    http://RunningRuud.nl

    BeantwoordenVerwijderen