zondag 5 juni 2011

Brabantse Wal marathon (42.2 km)

In het kleine plaatsje Hoogerheide, Gemeente Woensdrecht vlak onder Bergen op Zoom startte vanochtend om 10 uur de Brabantse Wal marathon. De Brabantse Wal is een steilrand: een abrupte overgang van de hoger gelegen zandgronden naar de lager gelegen zeekleipolders. Edwin en ik gingen op weg voor onze zoveelste marathon dit jaar. Tien minuten later zouden Herma en Jan beginnen aan de halve marathon. Na 2 km zag ik Edwin al van me weglopen; die had een goede dag. Het parcours ging in de eerste helft over onverharde paden tussen akker- en grasvelden door. Er was veel agrarische activiteit en we moesten soms de berm in om tractoren met opleggers vol met gras langs te laten.Het eerste stuk was nog vrij vlak, maar later kwamen we op de hogere zandgronden met pittige klimmetjes en mulle zandpaden. Zelfs een stukje duin waar we omhoog moesten door het rulle zand. Tot de 30 km een redelijk tempo aan kunnen van net iets boven de 5 min/km. Na de 32 km zakte het tempo soms tot 9 km/uur, maar ik hoefde niet te wandelen. Bij elke drankpost rustig gedronken en mijn flesje bijgevuld. Bij 38 km kon ik weer wat meer vaart maken. Vlak voor de finish moesten we een bocht van 180 graden maken en een trapje met 6 vrij hoge treden op. Dat koste veel moeite. Ik finishte in 3:55:50 wat gezien het zware parcours niet slecht is. Edwin was al even binnen want gefinisht in 3:29. Jan was ontevreden met zijn 1:45 en Herma was wel blij met haar 1:52.
Het was een  leuke marathon met maar 139 deelnemers door een voor mij onbekend maar mooi gebied.

1 opmerking: