zondag 19 juni 2011

Groot Ginkelse loop (21.1 km)

Tussen Ede en Otterloo was gisterochtend vroeg de start van de Groot Ginkelse Heide Loop. Samen met 6 andere groep 5 lopers deden we de halve marathon; ieder met zijn eigen doel. Peter, Marlies en Jan gingen voor een PR, Nancy ging Peter hazen, Cordien en ik wilden lekker lopen en Jeroen deed zijn eerste halve en wilde het uitlopen. Het was gelukkig droog maar er stond een flinke wind. In het begin niet te hard van start en op het tempo van Jan (4:40/km) meegelopen. We kregen al gauw de wind voorop, maar ik kon schuilen achter een groepje mannen voor me. Bij een haakse bocht op 5 km sneed ik een stuk af zodat ik het hele groepje voor me inhaalde en ik ging verder in dat hogere tempo (rond de 4:30/km). Dit was een lang stuk over de heide en was prachtig om te lopen. Bij 8 km was weer een haakse bocht en toen ik omkeek zag ik Jan en Cordien weer achter me. Ik kon mijn tempo aanhouden en soms zelfs wat sneller. Halverwege op 10.6 km had ik 49 minuten gelopen; moest dus mijn tempo vasthouden om onder de 1:40 te komen. Dat ging goed; alleen op 16/17 km zaten een paar heuveltjes waar het wat langzamer ging maar aan het eind ging het steeds sneller. Ik zag voor me een bekende uit Velp lopen en wilde daar wel voorbij. Maar hij plaatste de laatste km een versnelling waardoor dat niet lukte. Kregen aan het eind toch nog een regenbui over ons heen, maar bij de finish was het al weer droog. Ik had een mooie negatieve split gelopen van zo'n 3 minuten want mijn eindtijd was 1:35:36. Daarna probeerde ik Jan nog naar een PR te schreeuwen maar dat lukte hem net niet: 1:38:18. Vlak daarna kwam Marlies al binnen in een prachtig PR: 1:39:06 vlak daarna gevolgd door Cordien. Zij waren daarmee tweede in hun leeftijdscategorie en Marlies ook derde overall. Jeroen bleef net onder de 1:50 en Peter bleef daar ondanks het hazen van Nancy boven. Het was weer een heerlijke loop door een prachtig gebied. Volgende week een thuiswedstrijd met de Veluwezoomtrail (50 km); dat wordt dan de vijfde wedstrijd deze maand.

1 opmerking: