vrijdag 4 mei 2012

Langer leven door joggen

Vandaag op NU.nl: Deense onderzoekers vonden dat een tot twee uur per week joggen de levensverwachting bij mannen verlengde met 6,2 jaar. Bij vrouwen was dit 5,6 jaar. De resultaten van het onderzoek zijn in strijd met eerder onderzoeken die de gezonde aspecten van joggen in twijfel trekken of zelfs stellen dat het schadelijk is.

Maar ik loop nu wel 10 uur per week. Leef ik dan 31 jaar langer??

Volgens de Deense onderzoekers leidt joggen echter tot verschillende gezondheidsvoordelen waaronder een verbeterde zuurstofopname, verlaagde bloeddruk, minder overgewicht, gezonder hart- en bloedvaten en een betere psychische gezondheid. "De mentale voordelen komen vooral door de sociale interactie die mensen hebben tijdens het joggen", verklaart onderzoeker Peter Schnohr.

Die mentale voordelen heb ik dan weer niet want ik loop vaak alleen en de sociale interactie met de herten en zwijnen is minimaal. Volgens mij krijg je al een betere psychische gezondheid als je je fit voelt en minder overgewicht hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten