maandag 9 september 2013

Stomberg Extrem-Lauf (54.4 km) DNF

Het wijnbouwgebied rond Ochsenbach
Zaterdagnacht had het constant geregend maar toen we zondagochtend om 8 uur met 33 man/vrouw aan de start stonden van de Stromberg extrem-lauf voor een tocht van 54.4 km was het droog. We waren in Ochsenbach, een klein dorpje tussen Karlsruhe  en Stuttgart in een licht heuvelend wijnbouwgebied. Later zouden er ook nog een 22 km en een 12 km loop van start gaan. Ik ging op een lekker tempo van start (11-12 km/uur) en al gauw kwamen de eerste heuvels waar ik goed door bleef lopen (10 km/uur) en heuvelaf nog wat sneller (12-13 km/uur). Bij de Getränkestationen nam ik rustig de tijd om water over mijn hoofd te gooien en sportdrank te nuttigen. Het was duidelijk geen trail wat ik eigenlijk gedacht had. We liepen veel over asfalt en brede, vlakke bospaden; geen enkele single trailpad en geen moeilijke passages. Maar door een mooi gebied door bossen en tussen de wijn aanplant door. Ik liep lekker door met de 10 km in 57 minuten en de 20 km in 1:53, maar na de 25 km voelden mijn benen opeens als lood en kwam ik de heuvels haast niet meer op. Ook de rugzak voelde nu heel zwaar aan. Op 27.5 km was er een splitsing; nog 1 km rechtdoor voor de kortere lopen of linksaf en nog eens 27 km lopen met nog het grootste gedeelte van de totaal +1200 hoogtemeters van het parcours. Mijn keuze was snel gemaakt; rustig wandelend ging ik rechtdoor om na 28.5 km (+430 m) te eindigen in 2:54 uur en me af te melden bij de organisatie. Soms wil het gewoon niet. Misschien was ik te hard van start gegaan, maar ook had ik de voorgaande week minder dan normaal geslapen en veel bier gedronken tijdens de meeting in München. Komende zondag maar weer tijdens de Lochem-trail.


2 opmerkingen:

  1. Nog steeds een mooi rondje Frans! Vrees dat je Lochem ook niet onder een 'echte' trail zult scharen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou zeg. Het zit je niet mee. 11-12 km/hr klinkt als een enthousiaste start. Lochem bevat twee van de drie trail elementen. onverhard en bier. De hoogtemeters denken we er gewoon bij.

    BeantwoordenVerwijderen