maandag 23 september 2013

Basel marathon met een prachtige tijd

Gisterochtend om 08:30 stonden zo'n 300 lopers aan de start van de IWB Basel Marathon bestaand uit 2 rondes door de stad. Het was mistig en een beetje fris, maar dat veranderde al snel in een prachtige, niet te hete dag. Ik ging op een tempo van iets boven de 12 km/uur weg en zou wel zien hoe dat ging. Na 4 km haalde ik de pacer met gele ballonnen voor 3:30 in; ze liepen net iets langzamer dan het tempo dat ik liep. Op 5 km had ik 24 minuten gelopen. Prima dus. Echter bij 9 km kreeg ik weer eens last van mijn darmen en moest de bosjes in. Ik zag de 3:30 pacer groep weer langskomen, maar die haalde ik daarna weer bij en ik bleef achter ze hangen. Maar op een heuvel op 12 km ging ik veel sneller en zo wisselden we weer van plaats. Ik had mijn eigen fles drank mee dus kon zonder stoppen langs de verversingsposten. Na 1 uur mijn eerste gel en alles voelde  prima aan. Op15 km was mijn tijd 1:12 en lag ik dus 3 minuten voor op het 5 min/km schema. Het lopen ging heerlijk en we liepen door mooie wijken van Basel, soms langs de Rijn en dan weer door de oude stad.
Rennend door de oude stad
Alle borden die ik zaterdag geplaatst had stonden er nog en het was leuk om die plekken te herkennen. Misschien dat het daarom wel zo snel leek te gaan. Halverwege had ik 1:41 en als ik zo door kon gaan zou ik een mooie tijd lopen. Ondertussen hadden we best veel meters omhoog (totaal +170 m) maar die werden gelukkig gecompenseerd door mooie afdalingen waar ik goed extra vaart kon maken. Heel merkwaardig vond ik het dat er geen enkele muziek activiteit langs de kant was en dat terwijl de slogan van de loop 'Run to the Beat' was. De kilometers verliepen snel en op 24 km en op 30 km had ik 4 minuten voorsprong op het schema. Op 36 km was dat zelfs 5 minuten, maar vlak daarna voelde ik dat het minder ging en ik werd ook ingehaald door de gele ballonnen van 3:30. De tijden werden nu tussen de 5:15 en 5:2 min/km. Bij de verversingspost op 39 km nam ik een slok water
die erg  koud was en dat viel slecht. Ik moest herhaalde malen overgeven, maar daarna ging het wel weer beter. De laatste kilometer kon ik nog een beetje versnellen en ik finishte in 3:31:58 na volgens mijn Garmin 42,84 km. Na de finish kwam er  nog meer troep uit mijn maag, maar daarna smaakte het 0% biertje toch goed. Dit was mijn een na beste marathon tijd ooit; bovendien was ik tweede van de 18 mannen van 55-60 jaar. Ik ging dus heel tevreden huiswaarts.
Afstand: 42.2 km; Tijd: 3:31:58; Tempo: 5:00 min/km (range 4:06 - 6:34); Snelheid: 12.0 km/uur; Hoogtemeters: +170; Plaats: 85e van 271 mannen

2 opmerkingen:

  1. Goed gedaan! Als je nu ook nog eens je maag onder controle krijgt heb je een topdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frans, gefeliciteerd! Mooie prestatie. Je biedt mij perspectief op nog een pr ...

    BeantwoordenVerwijderen