vrijdag 22 januari 2010

Gummy bears beter dan gels??

Op een marathonforum op internet las ik de volgende quote: "I just switched to gummy bears. They worked great, but maybe will not sit well with me in the future. As a biochemist by training, I can say that they do about the same thing as gels and shots for a fraction of the price as you are really just looking for low molecular weight sugars and carbohydrates that are easy to digest and absorb into the blood."

Omdat ik niet zo goed tegen gels kan ging ik op onderzoek uit. Bij AH een zak Haribo Goudbeertjes gekocht à € 1,18. Ik geloof dat ze ook wel fruitbeertjes of gummibeertjes worden genoemd.
Wat zit er in...

Meer dan 2 x zo veel koolhydraten als in een gangbare gel en heel veel meer dan in een sportdrank. Hetzelfde geldt trouwens voor drop zoals bv. de salmiak mix die ik toevallig in huis had.
De samenstelling is identiek aan de gels en de sportdrank. Monosachariden die zeer snel worden opgenomen. Een sporter verbruikt 60-70 gram koolhydraten per kilometer (verbeterd na reactie van Edwin), dus je moet wel een flinke zak meenemen. Maar voor een marathon zou je toch ook al een groot aantal gels mee moeten torsen.
Bij mijn volgende lange loop neem ik wel wat van die beertjes mee want ik vind het wel lekker om op iets zoets te zuigen tijdens het lopen.


Wat ik me wel afvraag is of je met al die suikers die je binnen krijgt met gels en sportdranken tijdens de marathon of je wel overgaat op vetverbranding. Dat is toch helemaal niet meer nodig?

1 opmerking:

  1. Hoi Frans, die 70 kcal per uur kloppen niet. Vlg mij is dat per km. leuk dat je dat hebt uitgezocht. Winegums zijn een bekend fenomeen en lekker voor de afwisseling. Zoute drop is er ook zo één. Vetverbranding is er altijd. Het gaat alleen om de verhouding.

    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen