vrijdag 12 november 2010

Kortste rondje en Training load in SportTracks

Gisteravond pas om 8 uur thuis en toen op pad met het plan een rondje Sonsbeekpark te doen. Maar al bij het kasteel in Rozendaal begon er een enorme stortregen en was ik onmiddellijk helemaal doorweekt. Kreeg het ook koud en bij de rotonde bovenaan besloot ik weer terug naar huis te gaan en een lekkere warme douche te nemen. Slechts 3.1 km op de teller in 16:40.
Vandaar iets heel anders. Ik heb voor Sporttracks een plugin genaamd Training Load gedownload. Hier werd heel lovend over geschreven dus maar eens uitgeprobeerd.
Wat je krijgt is een zeer verwarrende grafiek maar er is gelukkig veel over geschreven (zie hier bijv.) zodat je het kunt begrijpen.
De gele balken geeft de training impulse (TRIMP) van je loopjes weer. Het wordt berekend uit de tijd maal de hartslagzone.
De blauwe lijn is de chronic training load (CTL). Het is het bewegend gemiddelde van de TRIMP score en geeft een indicatie van je fitheid. Dus als het omhoog gaat heb je een betere conditie.
De rode lijn is de acute training load (ATL). Dit geeft een indicatie van je vermoeidheid. Een hoge waarde wijst op langdurige training en herstel is nodig.
En het grijze gebied (Trainig Stress Balance - TSB) is het verschil tussen CTL en ATL en wordt gezien als je prestatievermogen. Hoe hoger hoe beter getraind en uitgerust je bent. Dit moet je hebben vlak voor een wedstrijd. Als je rust gaat ATL (vermoeidheid) snel naar beneden en CTL (fitheid) langzaam. Dat is logisch toch?
In mijn grafiek zie je dat ik voor de Amsterdam marathon, het blauw/gele balkje met 510, veel getraind heb en dat dus mijn fitheid (blauwe lijn) omhoog gaat en mijn vermoeidheid (rode lijn) ook. Maar door de rust in de laatste week is er toch een klein piekje in TSB. Na de marathon echt rustig aan gedaan en vermoeidheid gaat snel naar beneden en fitheid iets langzamer. Maar met een lange duurloop (op 07-11) gaat het direct weer omhoog. In ieder geval is de TSB zeer positief en dat is gunstig voor de wedstrijd van zondag. Leuk om een paar keer naar te kijken maar niet echt nuttig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten