maandag 1 november 2010

Zeer rustige week

Afgelopen week slechts 12 km hard gelopen. Donderdag kon ik niet trainen, zaterdag had ik een reunie van mijn eindexamenklas van heel lang geleden, en zondag had ik enorme rugpijn.
Maar misschien wel eens goed om zo weinig te doen. Kon in ieder geval het boek Ultramarathon lezen van 2 fervente ultralopers Han Frenken en Anton Smeets. Een hoofdstuk gaat over veteranen en manieren om hun tijden te vergelijken met jongere lopers. Een Tsjech Cepelka heeft gegevens van 10.000 wedstrijden geanalyseerd en correctiefactoren berekend, maar ook de World Association for Veteran Athletes (WAVA) heeft dat gedaan. Ik kon het niet laten om daar een grafiek van te maken. Zij gaan uit van een 30 jarige als 100%. In mijn grafiek loopt deze persoon 1:24 op de halve marathon en 2:50 op de marathon (= 4 min/km). Als je dan de correctie toepast zie je een gestaag stijgende lijn; dus een verval van de ouder wordende hardloper. Op bv. 55 jarige leeftijd loopt deze renner nog maar 1:36 op de halve en 3:16 op de hele marathon. Mijn tijden vertonen geen verval; al 9 jaar lang loop ik ongeveer dezelfde tijd op de halve marathon en mijn marathontijden verbeteren alleen maar. Die correctiefactoren zijn misschien goed voor de doorsnee loper maar als je goed blijft trainen kun je ook op latere leeftijd nog sneller worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten