zondag 28 november 2010

Olne-Spa-Olne (65 km) - Prachtige maar zeer zware trail loop

Het zal niemand verbazen dat ik vanmorgen om 08:00 aan de start stond van de Olne-Spa-Olne. Dit is een trailloop van 65 km met flink wat hoogtemeters (+2152) door een heel mooi gebied. Ik had er niet speciaal voor getraind maar wilde gewoon eens voelen hoe lang dat is; het is verrekte lang dus.
Was gisteren al naar Olne gereden; het ligt maar 10 km onder Battice waar ik 2 weken geleden met Edwin heb gelopen. Na inschrijving (slechts 8 euro) heeft iemand van de organisatie voorgereden naar onze slaapplaats in een oude jeugdherberg (overnachting 15 euro). Daar bleken we opeens met 6 Nederlanders te zijn die wel wat wilden eten dus zijn we naar de Italiaan in Battice gegaan. Daarna vroeg op het stapelbed want half zeven weer op. Toen we naar de start reden gaf mijn thermometer in de auto -6 graden aan. Ik had me erop gekleed maar sommigen liepen toch in korte tight en soms alleen een dun shirtje. De route was prachtig; kleine paadjes langs weilanden, door het bos, langs rivieren en beken en soms door de beek. Ook door kleine dorpjes; een dorpje lag op een helling en we moesten daar alle trappen af. In het eerste half uur was er soms een opstopping omdat iedereen opeens op een single trail op moest of een hele smalle trap op. Bij de afdaling was het vaak heel glad en iedereen ging wel een keer onderuit. De eerste 10 km gingen hierdoor in 1:30 u;op 20 km had ik 2:30 u dus dat ging goed. Iedereen ging bij de eerste wat steilere heuvel omhoog wandelen om energie te sparen, dus dat heb ik verder ook maar gedaan. Op 30 km klokte ik iets meer dan 3:30 u maar op 40 km was dit opgelopen tot 5:00 u. Mijn watertoevoer uit m'n rugzak was intussen weer ontdooit zodat ik weer kon drinken. Bij de ravitaillering kregen we rijstepap en chips. Dat zout kon ik goed gebruiken. Tot 30 km was alles goed gegaan; het werd zwaar tussen de 30 en 50 km en heel zwaar na de 50 km (6:30 u). Heuvels op werd heel zwaar, de benen deden pijn en het ging nog maar heel langzaam. Op de vlakke stukken en heuvel af kostte me het ook moeite om een beetje tempo te lopen. Ik wilde wel maar de benen wilden niet meer. Gelukkig had ik nog een gel en dat hielp goed. Elke keer kon ik nu weer vaart maken na het beklimmen van de heuvel. De 60 km heb ik in 8:15 u afgelegd en toen kostte me het nog een uur om te finishen na 66.13 km in 9:16:01. Dat kwam omdat het al bijna donker was en het te gevaarlijk was om heuvel af of op de vlakke stukken hard te lopen. Ook liep ik nog een stukje verkeerd. Ik heb flink afgezien maar wel genoten van de prachtige tocht. We kregen na afloop nog een mooie trui met het logo en een bord hutspot met worst en dat allemaal voor die lage inschrijfprijs.
Afstand: 66.1 km; Tijd: 9:16:01; Tempo: 8:24 min/km (5:06 - 15:22); Snelheid: 7.1 km/uur; Hartslag: 136 bpm; Hoogtemeters: +2152

3 opmerkingen:

  1. Jee Frans, wat een prachtige prestatie. Je hebt lef. Ik ben benieuwd naar je 'herstel'loopje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superprestatie! Toen ik je niet zag voorbijkomen bij de Zuiderzeemarathon wist ik al hoe laat het was. Net wat Jan al zei je hebt wel lef hoor!

    Tot morgen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Frans, wat goed van je. Ik neem mijn hoed diep af voor deze superprestatie, fysiek en mentaal ben je top!

    BeantwoordenVerwijderen