zondag 11 maart 2012

Salland trail (50 km) en City Pier City (21.1 km) in 1 weekend

Gisteren gingen Edwin en ik vroeg op pad naar Nijverdal waar de Salland trail van start zou gaan. We kwamen veel bekenden tegen en ook een aantal nog niet bekenden die ook de TAR gaan lopen dit jaar. Blijkbaar is dit een goede oefentrail. Nadat Bertus, de organisator "Ja, ga maar" had geroepen gingen 50 lopers op pad voor de 50 km. Vijf minuten later mochten de 150 lopers voor de 25 km vertrekken. De eerste ronde van 25 km liep door een bosgebied ten noorden van de spoorlijn die dwars door Nijverdal gaat. Het leek een heel groot bos, maar we maakten heel veel lusjes. Het was ook alleen maar bos en het ging uiteindelijk wel vervelen. De verzorgingspost was goed voorzien met allerlei dranken, appeltaart, vlaai en zoute stengels. We namen de tijd om goed te eten en namen nog een gevulde koek mee voor onderweg. We liepen keurig 10 km/uur en dat wilden we zo houden. Na 25 km waren we terug bij de start en moesten we een lange trap omhoog om over het spoor te komen.  Daar gingen we echt het gebied van de Sallandse heuvelrug in voor onze tweede ronde van 25 km. Een mooi gebied met heidevelden, kleine bosjes en zandverstuivingen. Ook veel meer heuvels dan in de eerste ronde. Het begon nu helaas wel te regenen maar het was niet koud. Bij elke verzorgingspost probeerden we goed te eten en te drinken. Regelmatig moesten we nu lange hellingen omhoog over zware zandpaden en werd het pittig. Bij 40 km kreeg ik het echt moeilijk maar ik kon blijven hardlopen. Edwin stimuleerde me enorm en pepte me op; we werkten als een team. Op 45 km kreeg ik ook nog pijn in mijn linker hamstring/bilspier en werd het nog wat zwaarder. Toen we de finish al bijna konden zien kreeg ik opeens vreselijke steken in mijn zij (milt?) en moest ik even wandelen. Gelukkig trok het snel weg. Nu moesten we nog die lange trap af; ik deed dat rustig want vertrouwde mijn spieren niet. Daarna konden we mooi gezamenlijk finishen in 5:08:30. Het was een mooie tocht en ik was heel tevreden dat ik het zonder wandelen heb kunnen uitrennen.
Afstand: 50.0 km; Tijd: 5:08:30; Tempo: 6:14 min/km (range 5:24- 10:10); Snelheid: 9.6 km/uur; Hartslag: 138bpm; Hoogtemeters: +403m
Keurig 10 km/uur gelopen met iets verval aan het eind.

 Vanochtend op tijd weg uit Velp om naar Den Haag te gaan. Om 14:30 start daar de City Pier City halve marathon. Al mijn ploeggenoten van de Haagse hardloopclub doen mee (thuiswedstrijd) dus ik had me ook maar ingeschreven. Een goeie test ook om  na de 50 km van gisteren weer op pad te gaan. De eerste kilometers gingen wel zwaar want ik was nog wat stijf en de bilspier deed nog pijn; niet harder dan 11 km/uur. Na 1 km komt Said me al voorbij maar hij heeft last van zijn kuit en weet niet of het goed gaat. Na een paar km is de stijfheid weg en de spier voel ik bijna niet meer dus ga ik wat harder. Op 10 km haal ik Said weer in. De eerste helft loop ik in 52 minuten. Ik loop heerlijk soepel en totaal niet vermoeid van gisteren. Twee km voor de streep versnel ik nog een beetje en op 1:43:21 kom ik binnen; een negatieve split dus. RenĂ© staat me op te wachten; hij was op 1:36 al binnen. Bart komt vlak na mij binnen en Said op 1:49. Daarna scheiden onze wegen, want iedereen heeft andere plannen. Ik loop naar mijn flat en geniet van een biertje. De spierpijn is verdwenen want de spier is goed gemasseerd onderweg.
Afstand: 21.1 km; Tijd: 1:43:21; Tempo: 4:52 min/km (range 4:41- 5:09); Snelheid: 12.3 km/uur; Hartslag: 148bpm; Hoogtemeters: +29m

2 opmerkingen:

  1. Bijzonder knappe prestatie. Je verrast me telkens weer. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed zo. Goed trainingsweekend. Komt wel goed met team ciko 66

    BeantwoordenVerwijderen