maandag 20 augustus 2012

Trail des Fantomes (50 km) - een enorme beproeving

Na mijn lange duurloop van vorige week zondag (33 km) had ik alle dagen erna (van maandag tot en met vrijdag) nog gelopen met in totaal 83 km, om toch dat ritme van dagelijks lopen vast te houden.
Zaterdagochtend vertrokken René, Edwin en ik al naar een huisje vlakbij La Roche en Ardenne, waar we zondag de Trail des Fantomes zouden gaan lopen. Het was een prachtig huis met 5 slaapkamers en 2 badkamers; genoeg ruimte dus voor de 12 trailadepten die op de uitnodiging van Paula Ijzerman waren ingegaan. We kenden er al diverse van van vorige trails en maakten kennis met de overigen onder het genot van een (alcoholvrij) biertje op het terras. Later in de middag ging ik met René en nog 2 anderen wandelen naar La Roche om voor iedereen de startnummers op te halen. Het bleek iets verder dan gedacht en pas 3 uur later waren we weer terug. Niet verstandig natuurlijk met de trail die nog moest komen. Ondertussen was er een pastamaaltijd bereid en pannekoeken en ik nam ruim van alles. Na de koffie ging iedereen vroeg naar bed.
Zondagochtend op tijd naar La Roche waar we om 7:00 uur zouden starten. De 25 km trail zou pas om 10:00 uur starten.
Ons groepje vlak voor de start

 De route voerde over de heuvels en dalen van de Ardennen en langs het riviertje L'Ourthe. Gelukkig liepen we het grootste gedeelte onder de bomen want het begon al snel warm te worden. Zoals gebruikelijk was René er snel vandoor en voor ons niet bij te houden. In het begin was ik even een eind voor Edwin uit omdat ik me heuvelaf te veel liet gaan, maar later heb ik hem opgewacht en zijn we samen weer verder gegaan. Het was een zeer moeilijk begaanbaar terrein. Veel paden vol met boomwortels en grote stenen waar het heel moeilijk hardlopen was en zeer steile hellingen waar ik maar moeilijk op kwam.
Zeer steile hellingen omhoog klauteren

Edwin moest telkens op me wachten want hij kon er beter mee om gaan. Bij 20 km voelde ik m'n benen al, maar op de mooie vlakke stukken kon ik nog wel steeds hardlopen maar langzaam. We moesten op gegeven moment de Ourthe oversteken; ik deed dat rustig aan want het koude water was wel lekker.
Oversteek van de L'Ourthe

Aan de overkant toen ik weer ging hardlopen maakte ik een smak; knie weer kapot. Ondertussen was Edwin met Paula en Jacolien al ver weg. Pas bij de verversingspost op 24 km en al zo'n 4 uur gelopen kwam ik ze weer tegen en we besloten dat Edwin niet meer moest wachten op mij. De volgende uren liep ik bijna alleen. Ik haalde niemand in en werd ingehaald door maar 3 lopers. Het was een prachtige route langs de rivier, maar zeer zwaar. Op gegeven moment moesten we door de volle zon over een akker met graan en dan voel je pas dat het zo'n 35 'C is. Op een gegeven moment moesten we opeens rechts bijna steil omhoog.
In de volle zon over een smal pad door het graan

Dit ging erg moeizaam. Maar daarna kon ik toch wel weer hardlopen. De kilometers passeerden. Na 5 uur had ik 30 km gelopen en na 6 uur 36 km. Binnen 8 uur zou al niet meer lukken. Op 45 km was nog een verversingspost, maar ik was daar net weg of alle cola die ik gedronken had kwam er weer uit. Honderd meter verder was weer een enorm steile heuvel (45 graden of zo). Ik had mijn stokken al de hele tijd gebruikt en dat hielp wel om omhoog te komen, maar al na korte tijd steeg mijn hartslag tot ongekende hoogte en stopte ik. Dat herhaalde zich enkele malen en bijna boven ben ik gaan zitten. Velen passeerden mij toen, allemaal bezorgd vragend of het wel goed ging. Toen ik eindelijk weer op een vlak stuk kwam probeerde ik weer hard te lopen met kreeg kramp in m'n tenen en kuiten. Heb de rest van de route wandelend afgelegd. Maar wel in een fors tempo want ik haalde nog diverse lopers (wandelaars) in. Uiteindelijk op 500 meter voor de finish nog een keer de Ourthe oversteken en pas 100 meter voor de finish voor de show nog even hardlopen. Onder luid applaus kwam ik eindelijk na 8:52 binnen. René was er al een tijdje want na 7:30 binnen en  Edwin had er 8:08 over gedaan. Iedereen was het er over een dat het een zeer zware en technisch moeilijke trail was geweest. Velen waren overgestapt naar de 25 km route en velen waren uitgestapt. Uiteindelijk waren er 12 vrouwen en 126 mannen gefinisht.
De koeien brachten hun dag beter door; lekker lui liggen in de schaduw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten